Jaguar E-Type

4.2 OTS Series 2 Roadster Restored

Over de Jaguar E-Type

See for information in English down below.

Jaguar E-type OTS 4.2 Series 2 Roadster.

*Compleet gerestaureerd
*Handgeschakelde 4 versnellingsbak
*LHD
*Bumperrosetten voor en achter
*Spaakwielen
*Heritage Certificaat


De Jaguar E-type zag het levenslicht in 1961 als opvolger van de fameuze XK 120, 140 en 150 serie. De E-type werd dat jaar op 15 maart voorgesteld op de Salon van Genève en sloeg in als een bom vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept.
Wist u dat bij de introductie in Genève, de E-type “showcar” nét op tijd gereed was om te worden gepresenteerd?
Om bijtijds in Genève aan te komen moest het prototype op eigen kracht met Jaguar PR man Bob Berry achter het stuur een nachtelijke dollemansrit maken van Coventry naar Genève. Bob Berry vertrok op 14 maart 1961 om 19:00 uur. Het weer was erg slecht en na de veerboot moesten er vele landweggetjes, bergweggetjes en passen worden overwonnen. Met snelheden ruim boven de 200 kilometer per uur racete Bob zijn doel tegemoet, helemaal alleen met het E-type prototype. Om 11:40 arriveerde Bob met de E-type ongeschonden in Genève bij de lokale Jaguar dealer alwaar de auto werd geprepareerd voor de persvoorstelling één uur en twintig minuten later op de Salon; dat lukte, en de Jaguar E-type werd de publiekstrekker van de autosalon van 1961.
De vormgeving van de serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is een buitengewone schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.
Technisch is de E-type ook een juweel; de zelfdragende carrosserie met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht en achter waar een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom.

Latere updates van de E-Type werden officieel “Series 2” en “Series 3” genoemd. Eerder geproduceerde modellen stonden later bekend als “Series 1” en “Series 1½”. In 1974 stopte de productie na 70.000 verkochte exemplaren, inclusief zo’n 23.000 stuks van de Series II.

De Jaguar E-Type Series II werd geproduceerd van1968 – 1970. Opvallende uiterlijke verschillen met zijn voorganger waren de koplampen zonder transparante afdekkap, een rondom de achterzijde gebogen bumper, verplaatste en grotere richtingaanwijzers aan de voorzijde, achterlichten onder de bumper, betere koeling door een vergrote opening, dubbele elektrische ventilatoren én verbeterde remmen. De zescilinder motor produceerde 210 pk.
Ook het interieur onderging een aantal aanpassingen en werd uitgerust met verstelbare stoelen, het dashboard werd aangepast om te voldoen aan Amerikaanse veiligheidseisen.

De E-Type Series II werd in 1971 opgevolgd door de Series III.

Oorspronkelijk is deze E-type op 25-11-1969 nieuw geleverd aan de British Leyland dealer in Canada. Sinds 2015 op Oostenrijks kenteken geregistreerd. De huidige eigenaar heeft de auto in topconditie gebracht en verschillende upgrades toegevoegd. Onder andere
- High torque startmotor
- Moderne dynamo
- Verbeterd koelsysteem met expansievat
- Kenlowe elektrische ventilatoren
- Originele gordels
- RVS-uitlaat
- Massaschakelaar
- Rembekrachtiger
- Moderne ''old school'' radio met aux-aansluiting

De kleurencombinatie is zeer smaakvol te noemen, de carrosserie is gespoten in het Regency Red. Een zeer fraai contrast met het beige lederen interieur. De zwarte cabrioletkap is voorzien van een afdekhoes.

Het lakwerk en de carrosserie verkeren in een geweldige conditie. De passingen van de dorpels, spatborden, portieren, motorkap en kofferdeksel zijn erg mooi.

Oorspronkelijk is deze E-type nieuw geleverd in Washington, USA. En sinds 2015 op Oostenrijks kenteken geregistreerd.

Bent u als Jaguar liefhebber op zoek naar een prachtige, zeldzame en geweldig rijdende E-Type 4.2L Series 2 Roadster? Dan is dit uw kans!

Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen.

Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.
Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op en wij kunnen u de prijs geven die uw auto verdient!

Jaguar E-type OTS 4.2 Series 2 Roadster.

*Completely restored
*Manual 4-speed gearbox
*LHD
*Bumper rosettes front and rear
*spoke wheels
*Heritage Certificate


The Jaguar E-type saw the light of day in 1961 as the successor to the famous XK 120, 140 and 150 series. The E-type was presented at the Geneva Salon on March 15 that year and was a hit because of its sublime design and technical concept.
Did you know that at the introduction in Geneva, the E-type “showcar” was ready just in time to be presented.
In order to arrive in Geneva in time, the prototype had to make a nighttime madness drive from Coventry to Geneva under its own power with Jaguar PR man Bob Berry behind the wheel. Bob Berry departed at 7:00 PM on March 14, 1961. The weather was very bad and after the ferry many country roads, mountain roads and passes had to be overcome. At speeds well over 200 kilometers per hour, Bob raced toward his target, all alone with the E-type prototype. At 11:40 am Bob arrived with the E-type undamaged in Geneva at the local Jaguar dealer where the car was being prepared for the press presentation one hour and twenty minutes later at the Salon; it succeeded, and the Jaguar E-type became the crowd puller of the 1961 motor show.
The design of the Series I E-type as presented in 1961 is an extraordinary beauty. Look at the many beautiful details such as the hood, the headlights, the taillights, the cutout of the wheel arches and the rear flanks and realize that you are looking at absolute, timeless, beauty in automotive design.
Technically, the E-type is also a jewel; Unitary construction with a front bulkhead mounted subframe housing the engine and suspension. At the rear a second subframe to which the differential and rear suspension are attached. The E-type is equipped with independent suspension and disc brakes all round. The rear disc brakes are placed against the differential.

Later updates of the E-Type were officially called “Series 2” and “Series 3”. Previously produced models were later known as “Series 1” and “Series 1½”. Production ceased in 1974 after 70,000 units had been sold, including some 23,000 units of the Series II.

The Jaguar E-Type Series II was produced from 1968 – 1970. Striking external differences with its predecessor were the headlamps without a transparent cover, a bumper curved around the rear, relocated and larger direction indicators at the front, rear lights under the bumper, better cooling due to a enlarged opening and dual electric fans and improved brakes. The six-cylinder engine produced 210 hp.
The interior also underwent a number of adjustments and was equipped with adjustable seats, the dashboard was adapted to meet American safety requirements.

The E-Type Series II was succeeded in 1971 by the Series III.

The color combination is also very tasteful, the body is painted in Regency Red. A very nice contrast with the beige leather interior. The black convertible top is fitted with a cover.

The paintwork and bodywork are in great condition. The fits of the sills, fenders, doors, hood and trunk lid are very nice.

This E-type was originally delivered new in Washington USA. And registered on Austrian registration since 2015.

Are you a Jaguar enthusiast looking for a beautiful, rare and great driving E-Type 4.2L Series 2 Roadster then this is your chance.

We can also arrange the export documents and transport for you.

We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.
We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, contact us and we can give you the price your car deserves!

Technisch

Kilometerstand 7.550 km
Bouwjaar 1969
Kleur Rood
Interieurkleur Bruin
Bekleding Leder
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Cabriolet
Aantal deuren 2
Onderhoudsboekje Onbekend
BTW/Marge marge
Aantal versnellingen 4
Vermogen 209 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 4235cc

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top