Volkswagen Karmann Ghia

T14 Cabriolet Automaat

Over de Volkswagen Karmann Ghia

See for information in English down below.

Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet T14 bouwjaar 1968

* Zeldzame uitvoering met automaat 'Stickshift'
* Bumperrosetten voor en achter
* LHD
* 1.500cc Boxermotor

Het ontwerp en het prototype werden op 16 november 1953 aan Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff gepresenteerd en het model viel in de smaak bij de Volkswagen-directie. In 1954 garandeerde Volkswagen dat er voldoende onderstellen konden worden geleverd. De Karmann Ghia werd begin 1955 op autobeurzen gepresenteerd. Het publiek reageerde enthousiast op het model, en in augustus 1955 werd de eerste Karmann Ghia in Osnabrück gebouwd. Als basis diende het onderstel van de export-versie van de Kever. Het model kreeg als aanduiding Type 14; de interne typeaanduiding van Volkswagen was Type 143. In het eerste jaar werden meer dan 10 duizend stuks verkocht; veel meer dan Volkswagen had verwacht.

De eerste Karmann Ghia’s werden aangedreven door de 30 pk luchtgekoelde boxermotor die ook in de Kever zat. Deze motor was niet sterk genoeg voor een echte sportwagen, maar het uiterlijk van de Karmann Ghia en de van de Kever bekende betrouwbaarheid maakten veel goed. De body en de neus van de elegante tweedeurs coupé werd met de hand gebouwd uit één stuk, en de auto was dan ook veel duurder om te maken dan de Kever, die aan de lopende band werd geproduceerd. Toch verkocht de Karmann uitstekend, en vanaf 1 november 1957 werd een cabrioletversie gebouwd. In 1959 werd het model iets gewijzigd. De belangrijkste verschillen aan de voorzijde waren de “neusgaten” die wijder werden gemaakt en de koplampen die hoger in de ronde kassen kwamen te liggen. Aan de achterzijde vormden de lichten zich meer naar de ronding van de carrosserie.

Het ging Karmann zo goed, dat in 1960 een fabriek in de Braziliaanse stad São Bernardo do Campo werd geopend. Vanaf 31 december 1960 werd ook hier de Type 14 gebouwd, aanvankelijk alleen de coupé-versie, maar vanaf 1968 tevens de cabriolet.

De prachtige vorm en lijnen van de auto worden geaccentueerd door de rode lak met chromen sierlijsten en spiegelkappen. Het interieur werd opgewaardeerd met betere stoelen met geintergreerde hoofdsteunen en skai bekleding. De rode lak is een fraaie combinatie met de zwarte bumpers met rosetten en het zwarte stoffen cabrioletdak.

Deze Karmann cabriolet heeft geruime tijd in een verzameling van een Volkswagen liefhebber gestaan. Daarom adviseren wij, als u van plan bent om veel kilometers met deze cabriolet te gaan maken de auto vooraf technisch aandacht en onderhoud te geven. Onlangs is er een nieuwe accu geplaatst. Ook cosmetisch zijn er aandachtspunten, zoals ook op de detailfoto's te zien is. Het dashboard heeft door de blootstelling aan aan het zonlicht een droogtescheur. Zou u het rode lakwerk naar een hoger niveau willen brengen, dan is volledig overspuiten een mooie optie.

De carrosserie heeft nette passingen van de dorpels, spatborden, portieren, motorkap en het kofferdeksel.

Wanneer u als Volkswagen liefhebber op zoek bent naar een Karmann Ghia cabriolet automaat en mee wil gaan doen aan de tourritten, dan is dit het moment om van deze auto te gaan genieten.

Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Een verzekering voor 2 weken is ook mogelijk!

Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.
Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op en wij kunnen u de prijs geven die uw auto verdient!

Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet T14 year 1968

* Rare version with automatic transmission
* Bumper rosettes front and rear
* LHD
* 1,500cc Boxer engine

The design and prototype were presented to Volkswagen director Heinrich Nordhoff on November 16, 1953 and the model was appreciated by the Volkswagen management. In 1954, Volkswagen guaranteed that sufficient chassis could be supplied. The Karmann Ghia was presented at car fairs in early 1955. The public reacted enthusiastically to the model, and in August 1955 the first Karmann Ghia was built in Osnabrück. The chassis of the export version of the Beetle served as the basis. The model was designated Type 14; Volkswagen's internal type designation was Type 143. In the first year, more than 10 thousand units were sold; much more than Volkswagen had expected.

The first Karmann Ghias were powered by the 30 hp air-cooled boxer engine that was also in the Beetle. This engine was not strong enough for a real sports car, but the appearance of the Karmann Ghia and the reliability of the Beetle made up for a lot. The body and nose of the elegant two-door coupe was hand-built in one piece, and the car was much more expensive to make than the assembly line Beetle. Nevertheless, the Karmann sold excellently, and from November 1, 1957 a convertible version was built. In 1959 the model was slightly changed. The main differences at the front were the "nostrils" that were widened and the headlamps that were placed higher in the round sockets. At the rear, the lights conformed more to the curve of the body.

Karmann was doing so well that in 1960 a factory was opened in the Brazilian city of São Bernardo do Campo. From December 31, 1960, the Type 14 was also built here, initially only the coupé version, but from 1968 also the convertible.

The beautiful shape and lines of the car are accentuated by the red paint with chrome moldings and mirror caps. The interior was upgraded with better seats with integrated headrests and leatherette upholstery. The red paint is a nice combination with the black bumpers with rosettes and the black cloth convertible roof.

This Karmann convertible has been in the collection of a Volkswagen enthusiast for quite some time. That is why we recommend that you give the car technical attention and maintenance in advance if you plan to drive a lot of kilometers with this convertible. A new battery was recently installed. There are also cosmetic points of attention, as can be seen in the detailed photos. The dashboard has a drought crack due to exposure to sunlight. If you would like to take the red paintwork to a higher level, then complete refinishing is a great option.

The body has neat fits of the sills, fenders, doors, hood and trunk lid.

If you, as a Volkswagen enthusiast, are looking for a Karmann Ghia convertible automatic and want to participate in the tour, then this is the time to enjoy this car.

We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!

We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.
We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, contact us and we can give you the price your car deserves!

Technisch

Kilometerstand 52.876 mi
Bouwjaar 1968
Kleur Rood
Interieurkleur Zwart
Bekleding Skai
Transmissie Automaat
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Cabriolet
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 2
APK geldig tot 22-10-2020
BTW/Marge marge
Kenteken DZ-12-68
Vermogen 45 pk
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1500cc
Gewicht 859 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top