Ford Escort

Mk1 Rally, Lotus Twin-cam engine

Over de Ford Escort

See for information in English down below.

Ford Escort MK 1 1974

- Recentelijk volledig gerestaureerd
- Uitstekende staat
- Lotus Twin-Cam motor
- Opgebouwd door Gerard de Rooy

In Groot-Brittannië werd de Escort gepresenteerd als opvolger van de Anglia. Het was destijds een zeer conventionele auto, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen als tweedeurs sedan verkocht, later kwamen daar een sedan en een hatchback bij. In 1969 werd een vierdeursversie geïntroduceerd. Er waren toen nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto's en aanvankelijk was de Escort alleen verkrijgbaar in 1.1 en 1.3 liter versies. De Escort was een goede verkoper, vooral in het VK. Later kwam de 1300 GT, die een snellere versie van de 1,3-liter motor had en een 2-venturie carburateur die 72 pk produceerde. Een speciaal model voor racen en rallyrijden, de Escort Twin Cam werd aangedreven door een 1,6-liter Lotus-motor met dubbele bovenliggende wielen. De auto was zeer succesvol in rally's en wordt beschouwd als de meest succesvolle rallyauto aller tijden.

Voor de Lotus Elan wilde Lotus oprichter Colin Chapman een minder dure motor vinden dan de dure volledig gelegeerde Coventry Climax FWE die in de originele Lotus Elite werd gebruikt. Hij vond dat het baseren van zijn nieuwe krachtbron op een motor die in grote volumes werd gebouwd, de kosten laag zou houden. De eerste Lotus Twin Cam motor werd op 10 oktober 1961 op een testbank gestart.

Dit prachtige exemplaar van een Ford Escort verkeert in topconditie. Hij is recentelijk gerestaureerd door de welbekende Nederlandse rallycoureur; Gerard de Rooy. Hij is gespoten in een prachtige lichtblauwe kleur met witte accent-strepen op zowel de zijkant als de motorkap. Op moment van de restauratie, heeft er een motorverwisseling plaatsgevonden. In de Ford, is er de welbekende Lotus Twin Cam motor in gemonteerd. Vandaar de 'Twin-Cam' badge aan de zijkanten boven de wielkasten.
Vanwege de recente restauratie, is hij 100% roestvrij en ziet de onderkant er subliem uit. In het interieur zijn Sparco kuipstoelen te vinden, samen met een LTEC sportstuur. Achterin is er nog de gebruikelijke lederen bank te vinden. De witte hemelbekleding is uiteraard ook nog van erg nette kwaliteit. In het interieur is hij grotendeels origineel gehouden met onder anderen het dashboard en bekleding. Voorop zijn er 4 mistlampen aanwezig die het een echte rally-look geven.

Er zijn meerdere documenten aanwezig bij de Escort. Om te beginnen zijn er diverse facturen aanwezig. Hiernaast is er nog een groot aantal foto's aanwezig van het moment van restauratie. Hierin is terug te zien tot in hoeverre er aan de details zijn gewerkt en hoe netjes dit is afgewerkt.

Een prachtige klassieke Ford in uitstekende conditie!

Wij kunnen eventueel het transport van de auto voor u regelen. Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam. Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.


Ford Escort MK 1 1974

- Recently fully restored
- Excellent condition
- Lotus Twin-Cam engine
- Built by Gerard de Rooy

In Britain, the Escort was presented as the successor to the Anglia. It was a very conventional car at the time, with an engine in the front driving the rear wheels. Initially the car was sold only as a two-door sedan, later a sedan and a hatchback were added. In 1969, a four-door version was introduced. There were not many diesel engines in small family cars at that time, and initially the Escort was only available in 1.1 and 1.3 liter versions. The Escort was a good seller, especially in the UK. Later came the 1300 GT, which had a faster version of the 1.3-liter engine and a 2-ventury carburetor that produced 72 horsepower. A special model for racing and rallying, the Escort Twin Cam was powered by a 1.6-liter Lotus engine with twin overhead wheels. The car was very successful in rallies and is considered the most successful rally car of all time.

For the Lotus Elan, Lotus founder Colin Chapman wanted to find a less expensive engine than the expensive all-alloy Coventry Climax FWE used in the original Lotus Elite. He felt that basing his new powerplant on an engine that was built in large volumes would keep costs down. The first Lotus Twin Cam engine was started on a test bench on October 10, 1961.

This beautiful example of a Ford Escort is in top condition. It was recently restored by the well-known Dutch rally driver; Gerard de Rooy. It is painted in a beautiful light blue color with white accent stripes on both the side and hood. At the time of the restoration, an engine change took place. In the Ford, the well-known Lotus Twin Cam engine was installed in it. Hence the "Twin-Cam" badge on the sides above the wheel arches.
Because of its recent restoration, it is 100% rust free and the underside looks sublime. The interior features Sparco bucket seats, along with an LTEC sport steering wheel. In the back, the usual leather bench seat can still be found. Of course, the white headliner is also still of very neat quality. In the interior it has been kept largely original with, among other things, the dashboard and upholstery. At the front there are 4 fog lights which give it a real rally look.

There are several documents present with the Escort. First of all, there are several invoices. In addition, there is a large number of photos from the time of restoration. Here you can see to what extent the details have been worked on and how neatly this is finished.

A beautiful classic Ford in excellent condition!

If necessary, we can arrange the transport of the vehicle for you. We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam. We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, please contact us.

Technisch

Kilometerstand 4.742 km
Bouwjaar 1974
Kleur Blauw
Interieurkleur Zwart
Bekleding Stof
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Sedan
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 4
APK geldig tot 08-12-2022
BTW/Marge marge
Kenteken 74-YD-22
Aantal versnellingen 4
Vermogen 107 pk
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1600cc
Gewicht 870 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top