Ferrari 308

GTB Vetroresina

Over de Ferrari 308

See for information in English down below.

Ferrari 308 Vetroresina

• 1 van 712 geproduceerd
• matching numbers
• Euro model, Fiberglass-bodied, 308 GTB dry-sump s/n 19847
• Originele carrosserie panelen met fabrieks markeringen aan de binnenkant
• Zeldzame ‘Azzurro Metallizzato’ lak

In 1975 werd de 308 GTB geïntroduceerd in Parijs. Net als zijn voorganger, de Dino 246 GT, was hij ontworpen door Pininfarina. Er zijn daarom ook meerdere stijlelementen te vinden in de 308 GTB die afkomstig waren van de Dino 246 GT.

De 308 was een van Ferrari zijn meest bekende modellen. Zo bekend, dat hij in 2004 op de 5e plek belandde van de “Top sportwagens van de jaren 70”. Een klassieke sportwagen van Ferrari? Die heeft vast een V12, zou je dan kunnen denken. In tegenstelling, was deze uitgevoerd met een paar cilinders minder. Namelijk een V8. Voor een sportwagen van Ferrari was een V12 gebruikelijk, maar er werd voor verandering een andere draai aan gegeven. Dit begon bij zijn voorganger, de Dino. Mensen moesten bij de Dino er eerst erg aan wennen. Eerst beviel dit minder dan verwacht, maar de nakomer in vorm van de 308 GTB maakte dit allemaal weer goed. Op de markt presteerde hij erg goed. De 308 GTB was al kort na zijn eerste vertoning erg populair geworden tussen de liefhebbers. Voor bijna 20 jaar lang is het Ferrari zijn best verkopende model geweest.

Kijkend naar de specificaties, is dit niet zomaar een 308 GTB. Van 1975 t/m 1980 waren er in totaal 2897 auto’s geproduceerd. 712 hiervan waren de zeldzame glasvezel ‘Vetroresina’ modellen. De resterende 2185 modellen waren geleverd in een meer reguliere en zwaardere stalen uitvoering. Het precieze aantal geproduceerde is één van Ferrari zijn velen mysteries. Het originele nummer hoort 808 stuks te zijn, maar aangezien de onduidelijkheid is dit niet correct terug te traceren en beweerde men dat er maar 712 zijn geproduceerd. Hiervan zijn zo’n 400 links gestuurd.

Een Vetroresina onderscheidt zich van een stalen model door:
- Achteruitrijlampen in de bumper in plaats van in de knipperlichten
- Op de A stijl zit een zwarte rand om de panelen te verbinden
- Het paneel tussen de achterlichten is recht en heeft geen uitsparing voor een kentekenplaat
- Heeft altijd een enkele uitlaat
Dit is niet het enige wat de auto speciaal maakt. Het is dus niet alleen een Vetroresina uitvoering, maar hij is ook nog uitgevoerd in Azzurro Metallizzato. Deze originele lichtblauwe metallic lak kwam erg weinig voor bij dit model wat het erg zeldzaam en dus gewild maakt. De motor heeft een dry sump systeem wat alleen bij de Europese exemplaren geleverd werd. De auto is nieuw geleverd aan een eigenaar in Sienna, Italië en de auto is voorzien van het felbegeerde ACI certificaat.

Ons exemplaar is net gerestaureerd waarbij de auto opnieuw gespoten is in zijn Azzurro Metallizzato kleur. Tijdens de demontage en opbouw hebben wij de auto gecontroleerd op de originele glasvezel panelen met de fabrieks nummers op de achterkant van deze panelen. Ook werken alle knopjes en lampjes wat minder vanzelfsprekend is bij de Vetroresina modellen dan de stalen modellen. Ook de correcte slangen, klemmen en montage materiaal is gebruikt. Alle 4 velgen zijn nog voorzien van de originele zwarte 7 1/2 x 14 Campagnolo letters die geëtst zijn op het magnesium. De ramen zijn rondom ook nog origineel en de originele “California” zijspiegel is aanwezig. Om zoveel mogelijk origineel te houden hebben we de tapijten alleen gereinigd en is ook de dashboard rand in een hele mooi staat. Dit is bij een Ferrari 308 een goede indicator voor een lage kilometerstand. De auto is sinds 2019 in Nederland geregistreerd.

Dit maakt het dus een erg zeldzaam en gewild exemplaar. Een unieke kans voor een interessante investering.


Ferrari 308 Vetroresina

• 1 of 712 produced
• matching numbers
• Euro model, Fiberglass-bodied, 308 GTB dry sump s/n 19847
• Original body panels with factory markings on the inside
• Rare 'Azzurro Metallizzato' lacquer

In 1975 the 308 GTB was introduced in Paris. Like its predecessor, the Dino 246 GT, it was designed by Pininfarina. There are therefore also several style elements in the 308 GTB that came from the Dino 246 GT.

The 308 was one of Ferrari's most famous models. So well-known that in 2004 it ended up in 5th place of the “Top Sports Cars of the 1970s”. A classic sports car from Ferrari? It must have a V12, you might think. In contrast, it was equipped with a few less cylinders. Namely a V8. For a Ferrari sports car, a V12 was common, but it was given a different twist for a change. This started with its predecessor, the Dino. People first had to get used to it with the Dino. At first this was less than expected, but the follower in form of the 308 GTB made up for it all again. He performed very well in the market. Shortly after its first showing, the 308 GTB had become very popular among enthusiasts. For nearly 20 years, the Ferrari has been its best-selling model.

Looking at the specs, this isn't just any 308 GTB. From 1975 to 1980, a total of 2,897 cars were produced. 712 of these were the rare fiberglass 'Vetroresina' models. The remaining 2185 models were delivered in a more regular and heavier steel version. The exact number produced is one of Ferrari's many mysteries. The original number is supposed to be 808 pieces, but because of the lack of clarity this cannot be traced back correctly and it was claimed that only 712 were produced. About 400 of these were sent links.

A Vetroresina differs from a steel model by:
- Reversing lights in the bumper instead of in the indicators
- There is a black border on the A pillar to connect the panels
- The panel between the rear lights is straight and has no recess for a license plate
- Always has a single exhaust
This is not the only thing that makes the car special. So it is not only a Vetroresina version, but it is also performed in Azzurro Metallizzato. This original light blue metallic paint was very rare on this model, which makes it very rare and therefore sought-after. The engine has a dry sump system which was only supplied with the European cars. The car was delivered new to an owner in Sienna, Italy and the car has the coveted ACI certificate.

Our car has just been restored and the car has been repainted in its Azzurro Metallizzato colour. During the disassembly and assembly we checked the car for the original fiberglass panels with the factory numbers on the back of these panels. All buttons and lights also work, which is less obvious with the Vetroresina models than the steel models. The correct hoses, clamps and mounting material have also been used. All 4 rims still have the original black 7 1/2 x 14 Campagnolo letters etched on the magnesium. The windows are also original all around and the original "California" side mirror is present. To keep as much original as possible, we have only cleaned the carpets and the dashboard edge is also in very nice condition. This is a good indicator of low mileage in a Ferrari 308. The car has been registered in the Netherlands since 2019.

This makes it a very rare and sought after example. A unique opportunity for an interesting investment.
We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!

We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.
We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, contact us and we can give you the price your car deserves!

Technisch

Kilometerstand 10.393 km
Bouwjaar 1976
Kleur Blauw
Interieurkleur Bruin
Bekleding Leder
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Coupé
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 2
APK geldig tot 24-03-2024
BTW/Marge marge
Kenteken 60-YD-16
Aantal versnellingen 5
Vermogen 256 pk
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 2927cc
Gewicht 1.270 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Carrosso
Bel ons gerust voor persoonlijk advies
+31 6 2535 1515 WhatsApp
Prijs € 225.000
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal € 225.000
Scroll to top