Austin HEALEY 100M

''Le Mans Registry' Orig. NL-auto

Over de Austin HEALEY 100M

See for information in English down below.

Austin Healey 100M BN1

. Uitgevoerd in het Ivory white over Obelia blue
. Spaakwielen 72-spaaks
. Blauw lederen interieur met witte piping
. LHD
. Overdrive
. Heritage Trust Certificate
. Geregistreerd in het ”Austin Healey 100M Le Mans registry”

Origineel Nederlandse Austin-Healey 100M BN1 in perfecte staat. Uitgevoerd in de prachtige '100S' kleurencombinatie Ivory white over Obelia blue met blauw lederen interieur.

Het verhaal is begonnen na Le Mans ‘53, met een tuningkit waarmee je van een Healey 100 een straatracer kon maken. Die bleek zo effectief dat Donald Healey besloot een aantal 100 series af fabriek met al die modificaties te leveren. De 100M is nu een van de meest gezochte klassieke Healeys.

Donald Healey was een man die als geen ander besefte hoe belangrijk autosport is als je een sportwagen op de markt wilt brengen. Hij bracht die strategie met verve in de praktijk en dankzij dat, zijn de 100M en de 100S er gekomen, de twee begeerlijkste Austin-Healey’s uit de geschiedenis van het merk. De S is een lichtgewicht, volbloed racemachine, waarvan er maar 50 zijn gebouwd, en die onder liefhebbers van Austin-Healeys als de heilige graal worden beschouwd. De eerstvolgende in rang is een minder ingrijpend gemodificeerde Healey, de 100M, waarvan er 640 zijn gebouwd. Zie de 100S en 100M als een raceauto waarmee je ook op straat kon.

De door ons aangeboden 100M is in 1956 terug gegaan naar Healey-fabriek om de 'Le Mans Kit met 100M motor' te monteren. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Donald Healey is namelijk begonnen met het leveren van alleen een opvoerset, de Le Mans Engine Modification Kit, waarmee een koper zijn 100 meer vermogen kon geven. Dat kon je zelf doen, of je kon je dealer van je 100 een 100M laten maken. Later is de fabriek zelf complete 100M’s gaan bouwen.

Terwijl de fabriek werd ingericht op serieproductie van de eerste Austin-Healey, type BN1, maakte de Donald Healey Motor Company enkele prototypes klaar voor competitiedoeleinden. Het grote doel was de 24 Uren van Le Mans in juni 1953, niet om te winnen, dat was te vroeg, maar wel om het nieuwe sportwagenmerk zo breed mogelijk in de kijker te rijden. Healey schreef twee 100’s in, die slechts lichtjes waren geprepareerd. Ze kwamen aan de start van de grote race zoals ze op straat reden, met bumpers en al. Wel was de voorruit vervangen door een klein race-ruitje, zat er meer licht op en was de verplichte riem over de motorkap gespannen. De motoren waren opgevoerd, met grotere H6 SU’s, geen 1½ maar 1¾ inch, een ‘snelle’ nokkenas, een vervroegde ontsteking en een zogenaamde cold air box in plaats van de twee filters, dat om koude lucht uit de neus van de Healey direct naar de SU’s te laten stuwen. Ze hadden ook een langere eindoverbrenging om het toerental op de lange snelle stukken omlaag te brengen.

De Le Mans Healeys hadden iets meer dan 100 pk, tegenover de 90 van de standaard modellen.

Deze Healey 100M is voorzien van zijn originele Le mans koplampen, Derrington houten stuurwiel, 100M badges, Cold air box, Lucas Dipping binnenspiegel, verstralers en Europese tellers en schijfremmen voor. De 2660cc 4-cilinder motor is volledig gereviseerd, voorzien van een 'Dennis Welch' aluminium cilinderkop en aluminium carterpan.

De zeer fraaie kleurencombinatie van Ivory White over Obelia blue met een blauw lederen interieur met witte piping en zwart tapijt. De donker blauwe softtop, tonneau-cover en zijruiten maken het plaatje compleet.
Deze prachtige ‘100M’ werd nieuw verkocht in Nederland door de dealer in Heerlen.
Na een 'winterslaap' van circa 40 jaar is deze Austin Healey in 2001 wakker gekust. Waarna de auto totaal gerestaureerd werd naar topstaat. Na deze top restauratie spreekt het voor zich dat het lakwerk en de carrosserie in een geweldige conditie verkeren. De passingen van de dorpels, spatborden, portieren, motorkap, kofferdeksel en de grille zijn perfect.

Wanneer u als Austin Healey liefhebber op zoek bent naar een prachtig en geweldig rijdende 100M, dan is dit het moment om van deze zeldzaamheid te gaan genieten.
Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Een verzekering voor 2 weken is ook mogelijk!

Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.

Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.


Austin Healey 100M BN1

. Performed in Ivory white over Obelia blue
. Spoke wheels 72-spoke
. Blue leather interior with white piping
. LHD
. overdrive
. Heritage Trust Certificate
. Registered in the ”Austin Healey 100M Le Mans registry”

Original Dutch Austin-Healey 100M BN1 in perfect condition. Executed in the beautiful '100S' color combination Ivory white over Obelia blue with blue leather interior.

The story started after Le Mans '53, with a tuning kit that turned a Healey 100 into a street racer. This proved so effective that Donald Healey decided to supply a number of 100 series ex works with all those modifications. The 100M is now one of the most sought after classic Healeys.

Donald Healey was a man who realized better than anyone how important motorsport is if you want to market a sports car. He put that strategy into practice with gusto, and thanks to that, the 100M and 100S were born, the two most desirable Austin-Healeys in the brand's history. The S is a lightweight, thoroughbred racing machine, of which only 50 were built, and considered the holy grail among Austin-Healeys enthusiasts. Next in line is a less radically modified Healey, the 100M, of which 640 have been built. Think of the 100S and 100M as a race car that you could use on the street.

The 100M offered by us went back to Healey factory in 1956 to fit the 'Le Mans Kit with 100M engine'. This seems obvious, but it isn't. Donald Healey has started by supplying only a booster set, the Le Mans Engine Modification Kit, with which a buyer could give his 100 more power. You could do that yourself, or you could have your dealer turn your 100 into a 100M. Later, the factory started to build complete 100Ms itself.

While the factory was being set up for series production of the first Austin-Healey, type BN1, the Donald Healey Motor Company prepared several prototypes for competition purposes. The big goal was the 24 Hours of Le Mans in June 1953, not to win, that was too early, but to put the new sports car brand in the spotlight as widely as possible. Healey entered two 100s, which were only lightly primed. They arrived at the start of the big race as they drove on the street, with bumpers and all. The windscreen had been replaced by a small racing window, there was more light on it and the obligatory belt was stretched over the hood. The engines were beefed up, with larger H6 SUs, not 1½ but 1¾ inches, a 'fast' camshaft, an early ignition and a so-called cold air box instead of the two filters that direct cold air from the nose of the Healey to to propel the SUs. They also had a longer final drive to bring the revs down on the long high-speed sections.

The Le Mans Healeys had just over 100 horsepower, compared to the 90 of the standard models.

This Healey 100M is equipped with its original Le Mans headlights, Derrington wooden steering wheel, 100M badges, Cold air box, Lucas Dipping interior mirror, spotlights and European counters and front disc brakes. The 2660cc 4-cylinder engine has been completely overhauled, with a 'Dennis Welch' aluminum cylinder head and aluminum oil pan.

The very nice color combination of Ivory White over Obelia blue with a blue leather interior with white piping and black carpet. The dark blue soft top, tonneau cover and side windows complete the picture.
This beautiful '100M' was sold new in the Netherlands by the dealer in Heerlen.
After a 'hibernation' of about 40 years, this Austin Healey was kissed awake in 2001. After which the car was completely restored to top condition. After this top restoration, it goes without saying that the paint and bodywork are in great condition. The fits of the sills, fenders, doors, hood, trunk lid and grille are perfect.

If you as an Austin Healey enthusiast are looking for a beautiful and great driving 100M, now is the time to enjoy this rarity.

We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!

We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.

We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, please contact us.

Technisch

Kilometerstand 24.040 km
Bouwjaar 1954
Kleur Wit
Interieurkleur Donker blauw
Bekleding Leder
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof benzine
Carrosserievorm Cabriolet
Aantal deuren 2
APK geldig tot 03-07-2007
Kenteken PT-24-35
Aantal versnellingen 3
Vermogen 131 pk
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2660cc
Gewicht 1.045 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Carrosso
Bel ons gerust voor persoonlijk advies
+31 6 2535 1515 WhatsApp
Prijs € 138.500
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal € 138.500
Scroll to top