Mercedes-Benz 200-serie

220 SB Heckflosse W111

Over de Mercedes-Benz 200-serie

Below information in English.

Mercedes-Benz 220 Sb ‘Heckflosse’ (W111) 1964 Als nieuw.

• Top chroomwerk
• Uitgebreide documentatie
• Carrosserie in ‘Graphitgrau’
• Luxe hout-afwerking van het interieur
• € 9.000,- aan werkplaatsfacturen.

Een Mercedes-ontwerper laat zich niet gauw afleiden door de mode, maar in de late jaren vijftig was dat ooit anders. De Mercedes die luisterde naar de code W111 (een ontwerp van de hand van Karl Wilfert) deed zijn intrede en knipoogde naar de buitenissig gevinde Amerikanen van toen. Hij kreeg weliswaar aanmerkelijk kleinere vinnen dan zijn Amerikaanse tijdgenoten, maar dankt er toch mooi zijn bijnaam aan, Heckflosse. Overigens zou Mercedes Mercedes niet zijn, als ze niet vermelden dat de vinnen niet zozeer voor de sier waren als dat ze wel een logische functie hadden: als hoekmarkering, oh zo handig bij het achteruit inparkeren. Hoe dan ook: met de onthulling van het model in 1959. Onder het motto: “De nieuwe zescilinders – een klasse apart” was in feite de eerste S-klasse geboren, want het model was in één klap het topmodel van de Duitse firma. Modern was hij zeker, want de nieuwe Mercedes was uitgerust met een heuse veiligheidscarrosserie met kreukelzones en ook een chassis dat een frontale klap goed kon opvangen doordat het aan de voor- en achterzijde een kreukelzone meekreeg. Het thema ‘veiligheid’ was tevens doorgevoerd in het interieur waar je op een veiligheidsstuur – waarvan de kolom je niet als een speer kon doorboren.

Er was een scala aan uitvoeringen leverbaar, waarvan de 95 pk sterke 220b de instapper was. Onze Mercedes is de 220Sb met (110 pk) Opgevolgd door de 220 SEb (120 pk). Vanaf 1965 was er de 230S (120 pk) en nog wat later de 250SE met 150 pk. Voor wie dan toch nog niet tevreden was lanceerde Mercedes de W112 in 1961. Deze auto was gelijk aan de W111, maar kwam als ‘300SE’ met 160 pk zescilinder, luchtvering, veel chroom en een aanmerkelijk luxere uitvoering. Tot de komst van de 600-serie was het de meest luxe auto die Mercedes leverde.

Onze 220 Sb (W111) is nieuw geleverd in Duitsland. In 2010 is de auto op Nederlands kenteken gekomen. De laatste 7 jaar heeft de auto slecht 3.500 kilometer gereden. Deze “Heckflosse” bevindt zich in een originele en mooie staat. Er is veel aandacht besteedt aan techniek, afwerking en details. Het interieur is in een zeer goede staat evenals de grijze stoffen stoelbekleding. Het geheel verkeert in goede gebruikte staat. De hemelbekleding is strak en onbeschadigd. Daarnaast is in 2019 het tapijt vernieuwd.

Ook qua carrosserie is de auto in een erg goede, ongerestaureerde staat. Er is niet aan geprutst of gelast, hij heeft perfecte pasnaden en is ook van de onderkant in zéér goede staat.
Onze Mercedes-Benz is in het verleden volledig opnieuw gespoten met een 2-componentenlak in de kleur ‘Graphitgrau (kleurnummer 190) en is in een perfecte staat. Het chroomwerk ziet er zeer mooi en gaaf uit, de voorbumper, grille en koplamp sierringen zijn vernieuwd. De carrosserie heeft geweldige passingen van de portieren, motorkap, kofferdeksel, dorpels en spatborden. Daarnaast is de onderkant in een zeer goede staat. Ook is de verzorgde motorruimte een lust voor het oog. De 2.195 cc 6 cilinder lijnmotor is voorzien van één carburateur en loopt mooi. De auto is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak welke goed schakelt.

Bij deze Mercedes is een ordner met onder andere rekeningen van Jaap Havik Mercedes Benz Restauratie aanwezig.

Bent u als Heckflosse-liefhebber op zoek naar een prachtige 220 Sb dan is dit uw kans om van deze icoon te gaan genieten.

Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Een verzekering voor 2 weken is ook mogelijk!

Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.

Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op en wij kunnen u de prijs geven die uw auto verdient!


Mercedes-Benz 220 Sb 'Heckflosse' (W111) 1964 As new.

• Top chrome work
• Extensive documentation
• Body in 'Graphitgrau'
• Luxurious wood finish of the interior
• €9,000 in workshop invoices.

A Mercedes designer is not easily distracted by fashion, but that was once different in the late 1950s. The Mercedes that listened to the code W111 (designed by Karl Wilfert) made its appearance and winked at the eccentric Americans of the time. Although it had considerably smaller fins than his American contemporaries, it still nicely owes its nickname, Heckflosse. By the way, Mercedes wouldn't be Mercedes if they didn't mention that the fins weren't so much for decoration as they had a logical function: as a corner marker, oh so handy when reversing into parking. Anyway: with the unveiling of the model in 1959. Under the motto: “The new six-cylinder – a class of its own”, the first S-class was in fact born, because the model was instantly the top model of the German company. It was certainly modern, because the new Mercedes was equipped with a real safety body with crumple zones and also a chassis that could absorb a frontal blow because it was given a crumple zone at the front and rear. The theme of 'safety' was also carried through in the interior where you could sit on a safety steering wheel - the column of which you could not pierce like a spear.

A range of versions was available, of which the 95 hp 220b was the entry-level. Our Mercedes is the 220Sb with (110 hp) Succeeded by the 220 SEb (120 hp). From 1965 there was the 230S (120 hp) and a little later the 250SE with 150 hp. For those who were still not satisfied, Mercedes launched the W112 in 1961. This car was the same as the W111, but came as a '300SE' with 160 hp six-cylinder, air suspension, lots of chrome and a considerably more luxurious version. Until the arrival of the 600 series, it was the most luxurious car that Mercedes delivered. Our 220 Sb (W111) was delivered new in Germany. In 2010 the car got a Dutch registration. The car has only driven 3,500 kilometers in the last 7 years.

This "Heckflosse" is in an original and beautiful condition. Much attention has been paid to technique, finish and details. The interior is in a very good condition as well as the gray fabric seats. The whole is in good used condition. The headliner is tight and undamaged. In addition, the carpet was renewed in 2019.

Also in terms of bodywork, the car is in a very good, unrestored condition. It has not been tampered with or welded, it has perfect fitting seams and the underside is also in very good condition. Our Mercedes-Benz was completely repainted in the past with a 2-component paint in the color 'Graphitgrau (color number 190) and is in perfect condition. The chrome work looks very nice and intact, the front bumper, grille and headlight trim rings have been renewed. The body has great fits of the doors, hood, trunk lid, sills and fenders. In addition, the bottom is in very good condition. The well-maintained engine compartment is also a feast for the eyes. The 2,195 cc 6-cylinder in-line engine has one carburettor and runs nicely. The car is equipped with a manual gearbox which shifts well.

This Mercedes comes with a binder with, among other things, invoices from Jaap Havik Mercedes Benz Restoration.

If you are a Heckflosse enthusiast looking for a beautiful 220 Sb, this is your chance to enjoy this icon.

We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!

We have been trading vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.

We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, contact us and we can give you the price your car deserves!

Technisch

Kilometerstand 40.712 km
Bouwjaar 1964
Kleur Grijs
Interieurkleur Licht grijs
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Sedan
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 5
APK geldig tot 12-08-2022
Onderhoudsboekje Beschikbaar
BTW/Marge marge
Kenteken AR-10-42
Vermogen 110 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2195cc
Gewicht 1.230 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top