Jaguar 2.4 MK1

SE-model Matching numbers

Over de Jaguar 2.4 MK1

See for information in English down below.

* Jaguar Daimler Heritage Trust Certificate.
* Matching Numbers.
* Originele krik en gereedschapset.
* Special equipment model.
* Origineel Operating, Maintenance and Service Handbook.

Jaguar lanceerde de 2.4 litre MK I voor het eerst in 1955. Dit nieuwe model was Jaguars eerste “small” saloon sinds de productie in 1949 van de oude 1,5 litre auto’s werd beëindigd.
Met de nieuwe auto doelde Jaguar op de sterk ontwikkelende executive markt en het succes werd al snel duidelijk door de vele opdrachten.
De 6 cilinder, 112 pk sterke motor met z’n dubbele bovenliggende nokkenassen leverde voldoende prestaties voor die tijd en kon optioneel worden geleverd met overdrive en automatische transmissie.
De MK I reed eveneens succesvol in veel rally’s, touring car - en saloon car races met achter het stuur respectabele coureurs zoals; Stirling Moss, Mike Hawthorn, Tommy Sopwith en Roy Salvadori.
Jarenlang bleef de MK I 2.4 min of meer enigszins in de schaduw van de wat romantischer MK II, echter de MK I wordt momenteel, door z’n zeldzaamheid, meer en meer gezocht door de liefhebbers van het Britse merk.

Deze uitzonderlijk mooie Jaguar 2.4 Litre Saloon is oorspronkelijk, in 1956, geleverd aan de Zwitserse importeur Emil Frey te Zürich. Op de achterbumper is een messing plaatje gemonteerd van Elite Garage Paul Lindt, Bern. Af fabriek is de auto geleverd met het gewilde optiepakket “special Equipment” wat betekende; Chroom Jaguar mascotte op de motorkap, extra chroomlijsten aan de buitenzijde, Lucas mistlampen, aparte stoelen voor chauffeur en bijrijder, midden armsteun in het achter compartiment, interieur verwarming, ruitensproeiers, interieur verlichting aan bij het openen van de deuren, 5” inch grote toerenteller, elektrische klok, sigarenaansteker en meters op het dashboard met rode punt aanduiding. Het chroomwerk past mooi bij de zwarte nitrocellulose lak en de goed sluitende deuren maken tezamen met de majestueuze rood lederen bekleding en wortelnoten dashboard deze luxe saloon compleet.
In 2009 heeft de auto, na aankoop, een uitgebreide restauratie ondergaan met een totaal waarde van bijna € 24.000,00 (officiële facturen aanwezig) en in 2015 is de versnellingsbak uitgebouwd geweest en de koppeling vernieuwd. De toenmalige eigenaar heeft de MK I daarna tot 2019 met veel genoegen in bezit gehad. De laatste eigenaar heeft vanaf 2019 ook nog eens € 6.500,00 geïnvesteerd in deze prachtige saloon, welke vanaf nieuw nog geen 80.000 km heeft gereden.
Technisch en Motorisch is de MK I geheel in orde en altijd goed onderhouden.

Dit is met nummer 709 één van de vroegste 2.4 litre MK I saloons, nog steeds in goede conditie en absoluut de moeite waard om mee te rijden!

Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Een verzekering voor 2 weken is ook mogelijk!

Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.
Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op en wij kunnen u de prijs geven die uw auto verdient!



* Jaguar Daimler Heritage Trust Certificate.
* Matching Numbers.
* Original jack and partially filled tool kit.
* Special equipment model.
* Original Operating, Maintenance and Service Handbook.

Jaguar first launched the 2.4 liter MK I in 1955. This new model was Jaguar's first "small" saloon since production of the old 1.5 liter cars ended in 1949.
With the new car, Jaguar was targeting the rapidly developing executive market and its success was soon apparent from the many orders.
The 6 cylinder, 112 hp engine with its double overhead camshafts provided sufficient performance for the time and could optionally be supplied with overdrive and automatic transmission.
The MK I also drove successfully in many rallies, touring car and saloon car races with respectable drivers behind the wheel such as; Stirling Moss, Mike Hawthorn, Tommy Sopwith and Roy Salvadori.
For years the MK I 2.4 remained more or less somewhat in the shadow of the more romantic MK II, but the MK I is currently, due to its rarity, more and more sought after by enthusiasts of the British brand.

This exceptionally beautiful Jaguar 2.4 Liter Saloon was originally delivered in 1956 to the Swiss importer Emil Frey in Zurich. A brass plate from Elite Garage Paul Lindt, Berne is mounted on the rear bumper. The car was delivered ex works with the popular option package "special equipment" which meant; Chrome Jaguar mascot on the hood, extra chrome trim on the outside, Lucas fog lamps, separate seats for driver and co-driver, center armrest in the rear compartment, interior heating, windscreen washers, interior lighting on when opening the doors, 5" large tachometer , electric clock, cigar lighter and gauges on the dashboard with red dot indication. The chrome work nicely with the black nitrocellulose paint and the well-closing doors together with the majestic red leather upholstery and burr walnut dashboard complete this luxurious saloon.
In 2009, after purchase, the car underwent an extensive restoration with a total value of almost € 24,000.00 (official invoices available) and in 2015 the gearbox was removed and the clutch renewed. The then owner was very pleased to have owned the MK I until 2019. The last owner has also invested € 6,500.00 from 2019 in this beautiful saloon, which has only drove less than 80,000 km from new.
Technically and motorically, the MK I is completely in order and always well maintained.

This is with number 709 one of the earliest 2.4 liter MK I saloons, still in good condition and definitely worth driving!

We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!

We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.
We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, contact us and we can give you the price your car deserves!

Technisch

Kilometerstand 75.773 km
Bouwjaar 1956
Kleur Zwart
Interieurkleur Rood
Bekleding Leder
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Sedan
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 5
BTW/Marge marge
Kenteken DZ-77-14
Aantal versnellingen 4
Vermogen 135 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2483cc
Gewicht 1.380 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Carrosso
Bel ons gerust voor persoonlijk advies
+31 6 2535 1515 WhatsApp
Prijs € 25.000
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal € 25.000
Scroll to top