Prachtig gerestaureerde Austin Healey MkIIA Convertible 2 + 2 met overdrive uit 1964, de meest begeerde uitvoering in de schitterende kleur 'Ice Blue metallic'.
- Matching numbers
- Oorspronkelijk geleverd in Californië (Verenigde Staten)
- links-gestuurd en voorzien van optionele overdrive
- één eigenaar sinds import Nederland in 1996
- volledig gerestaureerd in 1998
- ruim € 13.000,- aan onderhoud in de afgelopen 10 jaar
- versnellingsbak revisie (2015)
- volledige remmerij vernieuwd (oktober 2023)
De iconische Austin Healey 3000 is één van de populairste Engelse sportauto's. Ongeveer 90% werd nieuw verkocht in het noorden van de Verenigde Staten. Dit exemplaar betreft de meest begeerde uitvoering: een MkIIA 2 + 2 met neerdraaibare zijruiten, eenvoudig te bedienen kap, én prachtig klassieke dashboard (in tegenstelling tot de MkIII met moderner dashboard). De softtop verkeert, net als de rest van de auto, in uitstekende staat. Nadat de auto in het zonnige Californië in de Verenigde Staten heeft gereden is hij in 1996 geïmporteerd naar Nederland. In 1998 is de auto compleet gerestaureerd vanaf het blanke metaal (ook wel bekend als body-off) en sindsdien uitstekend onderhouden. De auto is rijk aan een uitgebreide historie waaronder onderhoudsfacturen, foto's van de restauratie en de originele Amerikaanse kentekenplaat. Ook het werkplaats handboek is bij de auto aanwezig.
Zoals gezegd is de auto in topstaat: het motorblok met 2 carburateurs is een kunstwerk om te zien. Het interieur met bijpassende blauw lederen bekleding lijkt als nieuw en is voorzien van een kachel en massaschakelaar. De uitvoering is prachtig met spaakwielen (185 HR 15 banden) en de kleur 'Ice Blue metallic' waardoor het fraaie lijnenspel van de auto prachtig tot zijn recht komt. Het is een genot om met de auto te rijden: het rauwe geluid van de krachtige 6-cilinder motor, de fijne versnellingsbak met optionele overdrive, krachtige remmen (voor die tijd geavanceerde schrijfremmen aan de voorzijde) en een laag zwaartepunt wat zorgt voor een ultieme bochtenervaring. Kortom: ongeëvenaarde puurheid van een iconische Engelse roadster uit de jaren 60 die klaar staat voor de nieuwe eigenaar.
Algemene informatie over de Austin-Healey 3000
De Austin-Healey 3000 kwam in 1959 op de markt en werd geproduceerd tot en met 1967. De 3000 was de opvolger van de 100-6. Dit voorgaande model had een een motor met minder cilinderinhoud (2.6 liter) en minder pk’s ten opzichte van de 3000 die voorzien is van een 3-liter motor met 130 pk. Austin Healey's waren destijds zeer succesvol op races en rally's. Een voorbeeld hiervan is BMC team rijder Pat Moss, de zus van sir Stirling Moss. Zij behaalde een 4e plaats in de Rally van Luik-Rome-Luik in België in een Austin-Healey 100/6 en won de eerste van haar vijf Europese Rallykampioenschappen voor dames. In 1960 behaalde Moss de algemene overwinning in Luik-Rome-Luik in een Austin-Healey 3000 en eindigde ze 2de in de Coupe des Alpes. De laatste Austin-Healey werd gebouwd in 1967 en de 3000 werd opgevolgd door de MG-C.
Beautifully restored 1964 Austin Healey MkIIA Convertible 2 + 2 with overdrive, most desirable version in the stunning 'Ice Blue' colour.
- Matching numbers
- Originally delivered in California (United States)
- left-hand drive and fitted with optional overdrive
- one owner since import Netherlands in 1996
- fully restored in 1998
- over € 13,000 in maintenance over the past 10 years
- gearbox overhaul (2015)
- complete brake system renewed (October 2023)
The iconic Austin Healey 3000 is one of the most popular British sports cars. About 90% were sold new in the northern United States. This example is the most desirable version: a MkIIA 2 + 2 with swing-down side windows, easy to operate soft top, and beautiful classic dashboard (as opposed to the MkIII with more modern dashboard). The soft top, like the rest of the car, is in excellent condition. After driving in sunny California in the United States, the car was imported to the Netherlands in 1996. In 1998, the car was completely restored from the bare metal (also known as body-off) and has been excellently maintained ever since. The car is rich with an extensive history including maintenance invoices, photos of the restoration and the original US registration plate. The workshop manual is also present with the car.
As mentioned, the car is in top condition: the engine block with 2 carburettors is a work of art to behold. The interior with matching blue leather upholstery looks like new and is equipped with a heater and mass switch. The execution is beautiful with wire wheels (185 HR 15 tyres) and the colour 'Ice Blue metallic' which shows off the beautiful lines of the car beautifully. It is a pleasure to drive the car: the raw sound of the powerful 6-cylinder engine, the fine gearbox with optional overdrive, powerful brakes (advanced front disc brakes for the time) and a low centre of gravity which makes for an ultimate cornering experience. In short: unrivalled purity of an iconic 1960s English roadster ready for its new owner.
General information about the Austin-Healey 3000
The Austin-Healey 3000 entered the market in 1959 and was produced through 1967. The 3000 was the successor to the 100-6. This previous model had an engine with less displacement (2.6 litres) and less horsepower compared to the 3000 which featured a 3-litre engine with 130 hp. Austin Healey's were very successful at races and rallies at the time. An example is BMC team driver Pat Moss, sister of sir Stirling Moss. She finished 4th in the Liege-Rome-Liège Rally in Belgium in an Austin-Healey 100/6 and won the first of her five Women's European Rally Championships. In 1960, Moss took overall victory at Liege-Rome-Liege in an Austin-Healey 3000 and finished 2nd in the Coupe des Alpes. The last Austin-Healey was built in 1967 and the 3000 was succeeded by the MG-C.