Austin Healey 3000

MKII Ruddspeed Tulpenrallye history

Over de Austin Healey 3000

Austin-Healey 3000 MKII 1962, LHD, Ruddspeed, Rally Car

- Ruddspeed engine
- Side pipes
- Aluminum Fueltank
- Heritage Certificate

De Austin Healey 3000 kwam in 1959 op de markt en de productie liep door tot in 1967. De 3000 werd de opvolger van zijn voorganger, de 100-6. Het voorgaande model had echter een motor met minder cilinderinhoud (2.6 liter) en minder pk’s, dit in vergelijking met de 3000 die voorzien is van een 2.9 liter motor. 
Vanwege deze nieuwe krachtige motor werd de A-H 3000, nog meer dan voorheen, ingezet op rally's en races en niet zonder succes want diverse prijzen werden binnengesleept op diverse internationale circuits en rally-events. Ook veel motor tuning bedrijven gingen er mee aan de slag zoals o.a. Dennis Welch en Ruddspeed.
 
Tijdens de 8 jaar productie van de populaire Austin-Healey 3000, zijn er 3 verschillende uitvoeringen uitgebracht. Dit waren de MK1, de MK2 en de MK3. In vergelijking met de MK1, werd de MK2 geleverd met een aantal verbeteringen waaronder; een motor met meer pk’s, een andere grille, verbeterde motorkap, panoramisch voorruit, ventilatieruitjes, draairamen in plaats van de insteek-zijruiten en een eenvoudig te bedienen soft-top. De productie van dit type, gebouwd in 1962 en 1963, telde zo’n 6113 stuks.

Onze Austin-Healey 3000 MKII, Ruddspeed engine
Deze bijzondere totaal gerestaureerde auto is nieuw opgebouwd rondom de originele Ruddspeed motor met rvs uitlaatsysteem (side pipes) van ex rallycoureur Egon Grabowski en is bij uitstek geschikt voor liefhebbers van rally's en tour-rally's, maar ook voor mensen die houden van historie en het bezitten van een Healey 3000 met wat meer pit (178 pk) dan elke andere standaard uitvoering. De historie en het rally-verleden (o.a.Tulpenrally, SLS, Sauerlandrally) is gedocumenteerd, echter na de gemaakte crash in 1966 bleek de carrosserie dusdanig onherstelbaar beschadigd en verdween in de stalling. In 1990 kocht de huidige eigenaar de Healey zonder te beseffen welke historie er achter de beschadigde rally-auto schuilde. Nadat hem dit gegeven meer en meer duidelijk werd besloot hij tot volledige restauratie over te gaan en begeleid door de kennis van Egon Grabowski zelf, ging men aan de slag. Gezien het gegeven rondom de crash en de vrijwel onherstelbare schade werd er besloten rondom het legendarische "Ruddspeedhart" (ca. 178 pk) een nieuwe carrosserie met chassis te bouwen. De af fabriek geleverde kleur was Ivory White echter Grabowski liet de auto toen der tijd overspuiten in de zilvergrijze metaal kleur zoals bekend van de Mercedessen. Ook nu koos men opnieuw voor deze krachtige, geheel bij de uitstraling, passende kleur, professioneel in 2 componenten aangebracht.
Motor met Ruddspeed modificaties, de 3 SU carburateurs en versnellingsbak zijn totaal gerevideerd en voor de koeling is een vergrootte radiateur gemonteerd. In de kofferbak is een aluminium tank gemonteerd met een grotere inhoud en er bevindt zich ook de stroomschakelaar. Grijs gespoten draadspaakwielen (72 spaken) met Michelin banden 185HR15 die eveneens nog als nieuw zijn. De Healey is technisch en mechanisch volledig in orde, zie hiervoor ook het verslag van het taxatie-rapport.
Het nieuwe rode interieur met rally accessoires (Halda Speedpilot, stopwatches, leeslamp en schijnwerper) is in perfecte staat en combineert smaakvol met de zilvergrijze metaal kleur. Ook de zwart stoffen kap in mohair uitvoering is nieuw en in goede staat. Chroomwerk en gepolijste rvs delen zijn mooi een gaaf
Reportages met historische foto's, deelname-lijsten en uitslagen zijn terug te vinden in de documentatie. Veel van de historie heeft betrekking op de welbekende Tulpen Rally waar Grabowski vele prijzen en goede klasseringen in de wacht sleepte. Een aantal van de gewonnen trofeeën zijn bij de auto aanwezig.

Een bijzondere Austin-Healey 3000 waarbij veel aandacht is besteed aan techniek en uiterlijk en waaraan een interessant verhaal verbonden is.

Technisch

Kilometerstand 36.442 km
Bouwjaar 1962
Kleur Grijs
Interieurkleur Rood
Bekleding Leder
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Cabriolet
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 2
APK geldig tot 20-02-2021
Kenteken JP-29-92
Aantal versnellingen 4
Vermogen 188 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2912cc
Gewicht 1.110 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top