Zeldzame Marcos 1500 GT 1966
- Nr. 5 gebouwd
- 1 van slechts 82 stuks geproduceerd
- Links gestuurd, LHD
- Houten frame in zeer goede staat.
- Open dak
- Lichtmetalen wielen
- Diverse documentatie en foto's van de historie
- 22 jaar in Nederland
- Extra lederen koffer op de hoedenplank
Stap terug in de tijd met deze zeldzame en iconische 1966 Marcos 1500 GT. Dit exemplaar is een vintage meesterwerk, en we zijn trots om u deze unieke vondst aan te kunnen bieden. Slechts 82 van deze schoonheden werden ooit gebouwd, en dit is nummer 5! Dit is terug te zien aan het chassisnummer '5005'.
Deze Marcos 1500 GT heeft een karakteristiek houten chassis bestaande uit meer dan 200 individuele samengestelde stukken, wat bijdraagt aan zijn verbazingwekkend lage gewicht van slechts 740 kg. In de vliegtuigindustrie was deze vorm van constructie ontstaan, sterk en super licht! Onder de motorkap schuilt een krachtige 1499cc 4-cilinder Ford Kent motor met twee Stromberg carburateurs, die maar liefst 85pk levert. De handgeschakelde 4-versnellingsbak zorgt voor een opwindende rijervaring, waarbij de Marcos soepel schakelt en goed presteert.
Naast zijn zeldzaamheid, valt deze Marcos op met zijn grijze metallic lak, die hem een tijdloze uitstraling en klasse geeft. De aluminium 13-inch lichtmetalen velgen, dakraam en zwarte tapijten voegen stijl toe aan zijn algehele esthetiek. Dit is een auto die bewonderende blikken zal oogsten waar je ook gaat.
Het zwarte interieur van deze Marcos is netjes en heeft goed zittende kuipstoelen en een mooi detail is de koffer op de hoedenplank. Een sportief drie-spaak stuur en een scala aan meters op het houten dashboard, waaronder toeren, snelheid, brandstof, volt, temperatuur en oliedruk. Het biedt niet alleen een unieke rijervaring, maar ook comfort en stijl.
Deze Marcos 1500 GT is goed onderhouden en wordt geleverd met interessante documentatie, waaronder foto's van onderhoud & avonturen, keuringen, facturen en diverse registratiepapieren. Je kunt met vertrouwen achter het stuur stappen, wetende dat deze klassieker goed is verzorgd.
Dit is jouw kans om een stuk autogeschiedenis te bezitten. Als je op zoek bent naar een zeldzame en opvallende klassieke auto met een uniek houten chassis, is deze 1966 Marcos 1500 GT de perfecte keuze.
Toen in maart 1960 de eerste Marcos op de markt kwam, werd dit wonderlijke automobieltje meer gezien en verwelkomd als een dapper experiment dan als een serieuze propositie. Men was eigenlijk alleen maar geïmponeerd door de gedurfde constructie. Een auto bestaande uit een zelfdragend chassis uit triplex met vleugeldeuren, motorfiets-spatborden aan de voorzijde à la Lotus Seven en dan nog een vierdelige voorruit bestaand uit deels glas en deels perspex kon zelfs in die dagen onmogelijk worden gezien als een serieuze gooi naar de status van automobielfabrikant! Slechts een enkeling zag er meer in. Van de GT modellen, bestond er eerst de versie met het B18 motor uit de Volvo P1800. Vervolgens, in 1966, werd de GT vervangen door een 1.5 liter viercilinder Ford Kent motor om de kosten te drukken, want de 1800 was te duur om op de markt te brengen.
Rare Marcos 1500 GT 1966
- No. 5 built
- 1 of only 82 produced
- Left-hand drive, LHD
- Wooden frame in very good condition.
- Open roof
- Alloy wheels
- Various documentation and history photos
- 22 years in the Netherlands
- Extra leather case on the parcel shelf
Step back in time with this rare and iconic 1966 Marcos 1500 GT. This example is a vintage masterpiece, and we are proud to offer you this unique find. Only 82 of these beauties were ever built, and this is number 5! This is reflected in the chassis number '5005'.
This Marcos 1500 GT has a characteristic wooden chassis consisting of more than 200 individual composite pieces, contributing to its amazingly low weight of just 740 kg. This form of construction had originated in the aircraft industry, strong and super light! Under the bonnet is a powerful 1499cc 4-cylinder Ford Kent engine with two Stromberg carburettors, delivering a whopping 85hp. The 4-speed manual transmission provides an exhilarating driving experience, with the Marcos shifting smoothly and performing well.
Besides its rarity, this Marcos stands out with its grey metallic paint, which gives it a timeless look and class. The aluminium 13-inch alloy wheels, sunroof and black carpets add style to its overall aesthetic. This is a car that will garner admiring glances wherever you go.
The black interior of this Marcos is neat and has well-seated bucket seats and a nice detail is the trunk on the parcel shelf. A sporty three-spoke steering wheel and an array of gauges on the wooden dashboard, including revs, speed, fuel, volts, temperature and oil pressure. It offers not only a unique driving experience, but also comfort and style.
This Marcos 1500 GT has been well maintained and comes with interesting documentation, including photos of maintenance & adventures, inspections, invoices and various registration papers. You can get behind the wheel with confidence, knowing that this classic has been well cared for.
This is your chance to own a piece of automotive history. If you are looking for a rare and striking classic car with a unique wooden chassis, this 1966 Marcos 1500 GT is the perfect choice.
When the first Marcos entered the market in March 1960, this wondrous little automobile was seen and welcomed more as a brave experiment than a serious proposition. In fact, people were only impressed by its bold construction. A car consisting of a self-supporting plywood chassis with gull-wing doors, motorbike front mudguards à la Lotus Seven and then a four-piece windscreen consisting of part glass and part perspex could not possibly be seen as a serious contender for car manufacturer status, even in those days! Only a few saw more in it. Of the GT models, there first existed the version with the B18 engine from the Volvo P1800. Then, in 1966, the GT was replaced by a 1.5-litre four-cylinder Ford Kent engine to cut costs, as the 1800 was too expensive to market.