Volvo 1800

ES Overdrive

Over de Volvo 1800

See for information in English down below

Volvo P1800 ES Overdrive Model Y 1973

- Handgeschakeld met overdrive
- Onderscheidende opties zoals elektrisch schuifdak en instelbare stuurbekrachtiging
- Laatste modeljaar met doorgevoerde verbeteringen
- Tamelijk zeldzame ES (stationwagen) met injectiemotor
- Motorrevisie in 2021
- Ca. € 5.000,- geïnvesteerd sinds 2021 (facturen aanwezig)

Bent u op zoek naar een betrouwbare oldtimer? De Volvo P1800: door velen beschouwd als de mooiste Volvo ooit gebouwd. De zeldzame ES (shooting brake) wordt dan weer beschouwd als de mooiste stationwagen ooit gebouwd. Daarnaast staat de ES bekend om haar fijne en comfortabele rijeigenschappen, mede dankzij de injectiemotor. Daarnaast is de Volvo uitgerust met kostbare elektrische stuurbekrachtiging die met een draaiknop zwaarder of lichter gezet kan worden. Dit exemplaar is een pareltje en bevindt zich in goede staat. Het juiste productie- en modeljaar van deze auto - chassisno. 6.043 - is 1973. In dit jaar is de Volvo in Göteborg, Zweden geproduceerd en verscheept naar de Verenigde Staten. Vanuit dit zonnige klimaat is de auto in 2001 geïmporteerd naar Nederland. Sinds 2015 is zij in bezit van haar laatste Nederlandse eigenaar, die de auto in topconditie heeft gebracht. De Volvo is vakkundig gerestaureerd en een motorrevisie is uitgevoerd in 2021. In een taxatierapport uit 2022 wordt de auto op alle punten als 'zeer goed' gewaardeerd. Het lakwerk, interieur en de rubbers bevinden zich in een nagenoeg perfecte staat. Uitgevoerd in prachtig lichtblauw metallic en zwart kunstleder in het interieur. Het interieur in voorzien van een fraai houten Nardi-stuur en een radio/cd-speler. Andere onderscheidende opties zijn verstralers en een elektrisch schuifdak. Kortom: een prachtig ontworpen, betrouwbare en comfortabele oldtimer in een goede staat. Een fijne rijdersauto en een prachtig verzamelobject!


Algemene informatie over de Volvo P1800
Al in 1957 wilde Volvo een sportwagen op de markt brengen gericht op Europa en de Verenigde Staten. De P1800 werd gebouwd van 1961 tot en met 1973. Het fraaie en unieke ontwerp kwam in praktijk van de hand van Pelle Petterson, terwijl destijds naar buiten werd gebracht dat de Italiaanse ontwerper Carrozzeria Frua het model had ontworpen. Dit moest de verkoopcijfers bevorderen. De P1800 werd bijna nooit gebouwd, omdat Volvo geen fabrikant kon vinden voor de carrosserieën. Na een jaar lang voorbereiding met Karmann was alles rond om de auto te gaan bouwen, tot Karmann's belangrijkste klant hier een stokje voor stak: Volkswagen. Zij waren bang voor een verkoopstrijd met hun model 'Karmann Ghia' en dreigden alle contracten met de fabrikant stop te zetten als zij de P1800 zouden gaan bouwen. Volvo was dus weer terug bij af terwijl de buitenwereld niets van Volvo's plannen af wist, tot er een foto lekte welke de pers publiceerde. Volvo presenteerde vervolgens in 1960 onder druk de P1800 in Brussel en maakte een deal met Jensen Motors, die de carrosserieën ging bouwen in Engeland. Vanaf 1963 werden P1800's gebouwd bij Volvo zelf in Zweden. De achterwiel-aangedreven sportauto was voorzien van de zogenaamde 4-cilinder B18-motor met carburateurs. Het was met ruim 40.000 gebouwde coupes een succes voor Volvo. In 1972 werd de laatste variant van de P1800 gebouwd: de ES. De shooting brake kenmerkt zich vooral door de achterklep zonder stijlen en volledig van glas. Ook dit model was in eerste instantie weer ontworpen door Italiaanse carrosseriebouwers: Frua en Coggiola. Volvo vond de ontwerpen te futuristisch, waardoor het uiteindelijke ontwerp van de hand kwam van Jan Wilsgaard: ontwerper van alle Volvo-modellen in zijn tijd, uitgezonderd dus de P1800 coupé en de voorloper P1900. De motor was sinds 1970 veelal voorzien van Bosch D-jetronic injectie, dit was dan ook het geval bij de ES. De Model Y met enkele verbeteringen betreft modeljaar 1973 en volgde de Model W van modeljaar 1972 op. Door strengere milieu-eisen in de Verenigde Staten zag Volvo vanaf 1974 geen nut meer in het langer produceren van de ES en zijn slechts 8.077 exemplaren gebouwd. Een tijdloos en uniek model, gecombineerd met fijne rijeigenschappen en uiteraard een hoge mate van betrouwbaarheid! De P1800 heeft dan ook enkele records op haar naam staan, waaronder een exemplaar wat inmiddels meer dan 5 miljoen kilometers heeft gereden.


Volvo P1800 ES Overdrive Model Y 1973

- Manual transmission with overdrive
- Distinctive options such as electric sunroof and adjustable power steering
- Last model year with implemented improvements
- Fairly rare ES (estate) with injection engine
- Engine overhaul in 2021
- Approx €5,000 invested since 2021 (invoices available)

Are you looking for a reliable vintage car? The Volvo P1800: considered by many to be the most beautiful Volvo ever built. In turn, the rare ES (shooting brake) is considered the most beautiful estate car ever built. In addition, the ES is known for its fine and comfortable driving characteristics, thanks in part to its injection engine. In addition, the Volvo is equipped with precious electric power steering that can be made heavier or lighter with a dial. This example is a gem and is in good condition. The correct production and model year of this car - chassis no. 6,043 - is 1973. In this year, the Volvo was produced in Gothenburg, Sweden and shipped to the United States. From this sunny climate, the car was imported to the Netherlands in 2001. Since 2015, it has been owned by its last Dutch owner, who has brought the car into top condition. The Volvo has been expertly restored and an engine overhaul was carried out in 2021. A 2022 valuation report rated the car as 'very good' on all points. The paintwork, interior and rubbers are in near-perfect condition. Executed in beautiful light blue metallic and black artificial leather in the interior. The interior in equipped with a beautiful wooden Nardi steering wheel and a radio/CD player. Other distinctive options include spotlights and an electric sunroof. In short: a beautifully designed, reliable and comfortable oldtimer in good condition. A fine driver's car and a great collector's item!


General information about the Volvo P1800
As early as 1957, Volvo wanted to launch a sports car aimed at Europe and the United States. The P1800 was built from 1961 to 1973. The beautiful and unique design came in practice from the hand of Pelle Petterson, while at the time it was revealed that Italian designer Carrozzeria Frua had designed the model. This was supposed to boost sales figures. The P1800 was almost never built because Volvo could not find a manufacturer for the bodies. After a year-long preparation with Karmann, everything was in place to start building the car, until Karmann's main customer put a stop to it: Volkswagen. They feared a sales battle with their model 'Karmann Ghia' and threatened to terminate all contracts with the manufacturer if they started building the P1800. So Volvo was back to square one while the outside world knew nothing of Volvo's plans, until a photo leaked which the press published. Volvo then, under pressure, presented the P1800 in Brussels in 1960 and made a deal with Jensen Motors, which was to build the bodies in England. From 1963, P1800s were built at Volvo itself in Sweden. The rear-wheel-drive sports car featured the so-called 4-cylinder B18 engine with carburettors. With over 40,000 coupes built, it was a success for Volvo. In 1972, the last variant of the P1800 was built: the ES. The shooting brake was mainly characterised by the tailgate without pillars and made entirely of glass. Again, this model was initially designed by Italian coachbuilders: Frua and Coggiola. Volvo found the designs too futuristic, so the final design came from the hand of Jan Wilsgaard: designer of all Volvo models in his time, except thus the P1800 coupé and its predecessor P1900. The engine was mostly equipped with Bosch D-jetronic injection since 1970, so this was also the case with the ES. The Model Y with some improvements concerns model year 1973 and succeeded the Model W of model year 1972. Due to stricter environmental requirements in the United States, from 1974 Volvo saw no point in producing the ES any longer and only 8,077 examples were built. A timeless and unique model, combined with fine driving characteristics and, of course, a high degree of reliability! The P1800 therefore has several records to its name, including one that has now clocked up more than 5 million kilometres.

Technisch

Kilometerstand 59.156 km
Bouwjaar 1972
Kleur Blauw
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Coupé
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 4
BTW/Marge marge
Kenteken AH-76-37
Aantal versnellingen 5
Vermogen 113 pk
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1986cc
Gewicht 1.166 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Carrosso
Bel ons gerust voor persoonlijk advies
+31 6 2535 1515 WhatsApp
Prijs € 29.750
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal € 29.750
Scroll to top